Erfaan's First Birthday ticker

Lilypie First Birthday tickers

Adam's Second Birthday ticker

Lilypie Second Birthday tickers

Friday, January 14, 2011

Preparation for my 2nd Son - Adik Adam (nama belum finalize :p)

Dah masuk 33minggu, tapi barang-barang baby n ummi belum prepare lagi, apetah lagi nak taruk beg dlm kereta kan..wakaka..

kot tetibe terbesalin?? huhh..mampuih jugak..
ni encik husband ni bleh pulak kene pegi Tgganu ujung bulan, time tu dah le ade 35th weeks appt..kalau aku ikut, kalau terbesalin pulak kat sane? adoyai..

Hmm..xpela..meh sini aku tempek ape yg nak kene prepare..sume2 ni diambil dr blog http://angahfarah-jalinankasih.blogspot.com/

Bahagian pertama- senarai lengkap barang2 keperluan asas baby dan ibu .

Bahagian kedua –senarai barang2 yg penting / perlu dibawa ke hospital..


- SENARAI PENUH BARANG-BARANG BABY :
1) Pampers - kena beli ni newborn punya..*dah*

2) Kain Bedung - adam punye ade 2-3 lai..aku beli lagi 2lai kot..

3) Kain Barut - ni pun aku beli dlm 5 lai kot

4) Kain Lampin - ni 1 set, sbb adam dulu dah beli*dah*

5) Baju T-shirt baby - 2 helai lengan pendek + 2 helai lengan panjang (Adam punye comott)*dah*

6) Seluar Baby - 2 helai seluar pendek + 2 helai seluar panjang (ni pun sama..comott)*dah*

7) Sarung kaki dan sarung tangan - 3 pasang*dah*

8) Topi kain - 1lai je lah..rase xyah pun xpe kot..

9) Tuala mandi baby - 2 helai*dah*

10) Tuala muka - 3 lai (1set)

11) Selimut baby

12) Set tidur baby - ni pakai Adam punye je

13) Alas getah/ changing mat ( 1 helai) - guna Adam punya jugak*dah*

14) Tab mandi baby - ada dah

15) Set mandian baby - ni pun bleh share ngan Adam

16) Tisu basah - ni kena beli

17) Cotton Ball + putik kapas - ni pun kena

18) Bekas bedak - ni xyah..anak i x pakai bedak2 ni..kehkehkeh*xyah*

19) Minyak Telon / YuYi - ha petang ni gi beli kat pasar malam

20) Botol susu baby (utk standby) - ha ni beli jugak lah, plus kena tambah yg Adam punya*dah*

21) Beg isi barang2 baby - ni guna beg Adam je



- SENARAI PENUH BARANG-BARANG IBU :

1) Minyak & Air selusuh - Air selusuh mcm xnak je..minyak ade dah dlm set NR harituh

2) Kain Bengkong - ha ni kena cari xl kot wakaka

3) Stokin ( 3 helai) - a'a ni pun kena beli

4) Pad biasa / Maternity Pad - ni beli 2 terus*dah*

5) Set bersalin ( jamu2) - NR *dah*

6) Tungku ( batu/ garam bukit) - ade kat mjang, kali ni aku pakai yg letrik punye je kot

7) Pati ikan haruan - ha ni nnti aku beli

8) Jeli Gamat - x beli pun harituh..kena ek?

9) Set Pam susu – medela mini e

10) Bakul - bakul?


- SENARAI BARANG-BARANG YANG PERLU DI BAWA KE HOSPITAL :
* UTK IBU *

1) Kad Pengenalan

2) Kad Merah ( kad lawatan klinik)

3) Baju/ Blouse ( 5 helai) - byk org suh beli baju butang depan..tapi ikut pengalaman aku, baju tshirt yg xde butang2 tu lg senang..

4) Kain Batik ( 3 helai)

5) Baju / Seluar Dlm ( 5 helai)

6) Tudung

7) Stokin

8) Tuala Mandi / Tuala muka

9) Peralatan Mandi (sabun, ubt gigi, pencuci muka, dll)

10) Materninty Pad

11) Selipar

12) Sweater @ baju sejuk

13) Minyak angin

14) Air Zam-zam / Air selusuh

15) Termos Air panas

16) Makanan / Minuman ( roti, kurma ,susu, air masak)

17) Al-Quran / tafsir

18) * Majalah / buku

19) *Camera / Handphone (utk rakam detik2 indah)

** semua barang2 ibu dimasukkn dlm bakul **


• UTK BABY *

1) Pampers baby – bawa dlm 6 helai

2) Baju – 4 helai ( 2panjang + 2 pendek)

3) Stokin / sarung tgn - 4 pasang

4) Topi – 1 helai

5) Selimut / bendung – 2 helai

6) Barut – 5 helai

7) Set mandian

8) Tuala mandi

9) Tisu Basah.

10) Minyak telon /Yuyi..

11) Cotton Ball / Putik kapas

** barang2 baby dimasukkn dlm beg**

uh...banyaknye brg nak cari ek? sape nak derma? meh la..amat dialu-alu kan..wakaka

3 comments:

isma said...

gudluck nad!! suspenn ni!

nad said...

sangat ok..dah le first time nak besalin kat gomen..takut makk

peah said...

aku masa nak besalin itu hari, kecoh satu sepital doc ngan nurse pasal aku minum air selusuh...derang ckp air selusuh tuh buat aku sakit contraction yg melampau...padahal air selusuh yg aku buat tu hanya bacaan ayat2 suci Al-Quran tuk memudahkan besalin....tp sbb ade stengah tuh air selusuh dia buat dr minyak....so derang asyik blame aku and siap bitau kat nurse2 lain, "dia nie minum air selusuh".... nak marah tak kose le plak sbb aku tgh sakit....