Erfaan's First Birthday ticker

Lilypie First Birthday tickers

Adam's Second Birthday ticker

Lilypie Second Birthday tickers

Tuesday, March 02, 2010

Tips by Pn Pipah

Terima kasih daun keladi Pn Pipah, akan ku buat sedaya upaya!!
Aku target bg hilang 5kgs by May (sbb May bday aku haha)

1) ko kene strict kan diri ko...no western food..not at all...jgn sekali2 bg cam...once week boley laa kasik can kt perot..sbb takot ko tk displin ko balon byk giler mkn2 western tuh... <---okeh no more mcd, bagus gak..xde la nipis sgt poket :P

2) NO ROTI CANAI AT ALLLL...sgt byk myk utk mengemokkan...NO fried2 anything..fried me fried rice ...paling penting no FRIED CHIKEN NO FRIEDD2 friess everything...ko kene buang betul2 aper jek berkaitan ngan goreng2 ni...wajib patuh...<--- no more mamak, kfc dan mcd terutamanya

3) Daging once a week..sotong pon kene kurang kan..both ni susah hadam...ayam bleh but stim or rebus jek...ganti everything ngan ikan, sayo , buah...<--ni mcm susah sikit sbb ikan yg btol2 suke ialah ikan patin je haha, but then again..no excuses

4) No SANTAAAAAAANNNNNNN at all...segale masakan siler elakkan masak lemak cili api ...kari santan. wat soever relatedd with santan...<--ok!

5) Sambal pon kene buang or kurang kan..sbb menumis smbl byk pakai myk...<--hmm ni dah kurang

6) Aku tk amek nasik...few ppl said uiss pengsan tkde nasik...tuk smue alsan tuh...tp klo nk jugak...1 senduk kecik jek...ganti nasik ni ngan buat mehun sup..macaroni sup..pasta sos tomato...ganti bende2 cemtuh<--mmg aku pun kurang amik, i lebiu oats!

7) setiap bende mkn kecik kan kuantiti....<--maksudnye ni xleh makan mende sedap..hahaha

8) bykkan oats , nestum, roti gandum, barlli suam..konflake kosong...(honey star coco crunch smue tkley )mkn conflake ngan susu or soya....mkn oats pekat2 (muak but ko akan kenyang cepat )<---and again ilebiu oats, and nestum!

9) K setelah penat menahan napsu...wajib giler senamm...without senam sgt susah nk turun ...bg aku laa...citer senam plak...<--ok ni aku dah start

10) jgn senam sabtu ahad giler2 babeng...senin sampai jumaat tk senam...klo bleh alternate....joging setiap senin rabu jumaat ahad..or wat ever ko suke laa....tp joging series membantu nad...arituh aku joging kt cyber park..pas kawen...aku dtg kdg2 senin kdg2 rabu tk menentu...
tp tiap kali aku dtg ader 1 akak ni...montel2 gak laa...dier tk penah jln..slowwwww jek dier joging...tp dier mesti buat 2 or 3 pusing cyberpark tuh dgn keadaan joging...pehtuh lame aku tk joging...sbb raye etc2..then aku cont balik...jumpe dier laie...series bdn dier dh susut tau..dier tgi2 aku ker rendah laie...tp mule2 dier triple aku rase nyer..jenis besar kt buntut...aku bkn mengate ke aper..aku ckp sbb dier joging menten ari2 2 round dier kurus...pas aku jumpe balik tuh kan...dier dh pakai treksuit yg jenis kain tuh..yg cam ketat sket tuh laa...dh kecik dh dier..taklaa kurus giler babeng..tp nampak dier dh susut....mmg tabik giler ngan dier sbb dier tk penah pon jln...mesti joging....<--ye aku pun tabik

11) Lastly ko kene set kt mind betul2....tk buley langsung aku dh joging bleh laa mkn ni lebey sket...alaa pg td aku tk mkn langsung ptg ni bleh laa mkn lebey sket...smue tuh takley....mind mmg kene set betol2...aku kdg2 tk ske bg tips kt org,...sbb org ske ckp jek..tp tknk buat...tp ko duk kate2 down...hope bejaye ler bg ko semngat sket...<---mmg wajib nih

12) oowhh luper...klo g soping komplex sile g food court or mekd shj...supaye ko bleh beli bubur nasik or mehon2 sup shj (aku tk mkn mee..aku rase mee berat) tmpt2 len tuh takyah laa...konon2 nk masuk keny rodger nk mkn salad...sure mkn ayam laki ko ker anak ko ker... klo bleh elakkan masuk pasar mlm utk fes 1 2 month...berat dh turun bru bleh...tp bkn utk beli heavy meal...tuk beli mehun sup SHJ!!! no kuih2 karipap2 roti2 john etc2ko dibenarkan g pasr mlm pas 1 2 bln sbb time tuh berat ko dh turun sket...n ko dh bleh control nafsu mkn...<---hahaha okehhh

..) klo ader family gathering try minimize kan makanan ko amek..biar jek derang bebel2...alaa tkyah laa diet...fuiiyoo diet ker...abaikan smue tuh...

...) klo g wedding2 etc...amek sekcik2 amount makanan....klo dier hidang buah amek byk2 buah tuh

..) cube fahami kuatiti anak ko bleh mkn...so biler ko hidang tuk dier mmg cukup2 dier mkn...jgn asyek abeskan makanan ank...masalah kite omak2 ni kesiannnn makanan membazir...kite licin kan smue ni..haa jgn cemtuh...

..) byk giler mnm air...tp bkn teh ais...bkn air gas..( aku tk mnm langsung aiss...b4 kawen...pas kawen tk mampo lawan :p) aper jek air2 bersusu jgn..bandung laa aper laa... g kedai mkn...limau suam...epal suam...CARROT O suam..MILO O...smue nyer nk khasiat ...bkn nk lyn napsu...

klo ko bejaye set mind ko n ikot smue ni kompem jd nad...dunwori jgn down2 ;aie

(masalah besar...klo laki ko jenis mkn mlm n nasik..sbb ko kene provide food...n ko akan teman kali mkn...try diskas laa...takpon ko provide jek le tuk dier n anak ko...tuk ko bubur nasik or ko buah lauk laki ko byk sup2...sup ayam sup sayo..ko mkn yg sup nyer jek ler )

cayokkk ma dear...aku ske kengkwn dh kawen nkk menten kurus...tp tuhlaa ramai hangat2 jek...bek ko jgn hangat2 jek tau....go go go...pjg siot aku bebel...sbb ko kate down...klo tk aku pon mls.....

***ok jom!!!!

2 comments:

eifa said...

hahhahahah jd 1 entry yeh rupenyer...hahahhaha watever laaa..makesure jgn patah balik tau....jgn kesian kt napsu ko...hihihihi lawan tau...go nad gooo...cayiiookkkk

me a name i call myself said...

a'a betulllll