Erfaan's First Birthday ticker

Lilypie First Birthday tickers

Adam's Second Birthday ticker

Lilypie Second Birthday tickers

Thursday, September 25, 2008

Khasiat Buah Delima @ Ar-Rumman

Skarang ni musim buah delima kat Mesir.
Manis! Aku pun ape lagi..syok2 aa makan. Tetibe teringat..eh, org pregnant bleh ke ek makan buah delima?? so aku did a li'l search, and found this!

  • orang kate makan buah delima nanti anak cerdik
  • orang kate lagi, kalau makan buah delima nanti anak ade lesung pipit! hihi takkesahlaa..
  • Ada yang kata buah delima baik untuk perkembangan otak bayi, dan ada yang kata, kalau kita makan buah delima semasa mengandung, anak yang lahir akan kelihatan cantik dan comel, insyaAllah.
  • diantara hikmah memakan buah delima semasa mengandung ialah apabila org melihat wajah anak itu, hati akan merasa belas dan kasihan kepadanya.
  • A study published in Pediatric Research found that drinking pomegranate juice during pregnancy helped protect newborns' brains during traumatic births.
  • Pomegranate seeds are eaten to have quality and quantity of babies.
  • Dalam banyak budaya, delima melambangkan kesuburan dan panjang usia. Orang Cina misalnya menyajikannya sewaktu upacara perkahwinan karena ia dianggap lambang kesuburan, kemakmuran dan keturunan besar.
  • Khasiatnya tinggi kaya dengan zat sodium, riboflavin, thiamine, niacin, vitamin C, kalsium dan forsforus. Ia juga sejenia penawar karena kandungan antioksidan yang tinggi bagi penyakit jantung, cepat tua dan barah.
  • Dalam perubatan Yunani dan homeopati, delima dapat mengubati cirit birit, sakit telinga, pandangan kabur, sakit gusi dan kurang lawas pengahadhaman.
  • Manfaat : membantu jantung, dimana jus delima ini kaya antioksidan yang membantu mencegah penyumbatan pada pembuluh darah arteri oleh kolesterol. Jus delima ini juga dihubungkan dengan pencegahan terjadinya kanker prostat.

    Jus ini dilengkapi dengan vitamin A, C dan E serta asam folat yang penting pada tahap awal kehamilan.

  • Mengelakkan alahan bagi wanita mengandung.
  • Buah delima atau dari segi saintifiknya Punica granatum mempunyai pelbagai keistimewaan, selain dari sedap dimakan ,ia juga mempunyai kebaikan dari segi kesihatan.Zat besi yang terdapat dalam buah delima dianggap sebagai unsur penting dalam pembentukan darah merah. Seseorang yang kekurangan zat besi akan mengalami penyakit anemia. Buah delima juga boleh memperbaiki usus-usus dan menguatkannya, membersihkan bahagian dalam tekak serta sesuai untuk mereka yang mengalami masalah batuk. Walaupun begitu buah delima masam juga boleh mencegah dari muntah, menghentikan cirit-birit dan melawaskan air kencing.Ini kerana buah delima mengandungi bahan pengcengkam yang mampu memegang dinding saluran perut.
hmm..ade yang mcm mengarut, tapi banyak gak khasiat die.
(psst..syok gak kalau anak ade lesung pipit kan?? wakakaka)
anyway dalam Qur'an pun ade tulis pasal buah delima ni, so aku yakinlah..buah delima ni banyak khasiat die yang bagus2..meh aku paste sket lagi..

Buah Delima
Buah Delima (rumman ) dalam Al Quran disebutkan di beberapa tempat, yaitu dalam Surat Al An’am 99 dan 141, serta Ar Rahman 68.

Dalam sebuah hadits mauquf dan marfu’, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda bahwa Buah Delima termasuk buah surga. “ Tak satupun buah delima yang kalian tanam, melainkan ia dibuahi dengan biji buah delima surga”. Harb dan lainnya meriwayatkan juga dari Ali bin Abi Thalib bahwa Rasulullah bersabda yang artinya, “ Makanlah Buah Delima beserta minyak dan atau lemaknya karena ia dapat mengaktifkan pencernaan” (HR. Imam Ahmad). Ibnu Qayyim dalam Buku At Tibb An Nabawi, berkata tentang buah delima’ “ Sesungguhnya buah delima itu sangat baik untuk perut karena dapat menguatkannya”.

Bagian bagian Buah Delima, terutama kulit luarnya mengandung asam tanat ( Tannic Acid) yaitu zat pembasmi dan pembersih bakteri. Sedangkan jika diperas (dibikin jus) selain mengandung Tannic Acid juga zat gula mentol dan unsur besi dalam jumlah yang cukup tinggi. Menurut Ilmu Kedokteran, Buah Delima mempunyai manfaat antara lain; mengobati diare, ambeien, pelega nafas, cacingan, radang gusi, radang lambung dan obat mata.


Wellll..to all preggy mommies out there..jom la makan buah delima! :D

8 comments:

Shila said...

aku memang tengah teringinnnn...now ko buat entry buah delima pulekkkkkkk....

wah saiko saiko saiko aku japppp

aula said...

utk quality and QUANTITY? berapa korang cadang ni? ahaha

nad said...

hehehe i can read yoourr minnddd cik shilaaaa!!!

haha jahat aku. carila weeeii buah tuu..cold storage ke..kedai2 camtu aa..insyallah jumpe, dan silelah makan sepuasnye! :D

nad said...

mun: ermm..satu team bola? wakakakaka (yeh kate)
:P

anak lee ideris said...

owh..
banyak rupanya khasiat buah delima ini ya..
semasa aku kecil2, aku sgt suka memanjat pokok buah ini dan makan begitu saja di atas pokok sambil membaling kulitnya yg keras itu merata2..
tapi, kat mesia ni, kdg2 buah delima ini ada yg rasa masam..
seronoknya jika aku dpt merasa buah delima di sana..
nad, sila pos kepada aku!
huahuahua...

nad said...

angah: sile pos kat ko? ish, tamaula aku hahah :P

Anonymous said...

nad...aku pau research aku amik nak letak kat blog gue...kehkehkeh....

nad said...

sapekah kamu wahai anonymous?